V únoru 2013 oslavil Nuselský most 40 let od svého dokončení a otevření pro automobilovou dopravu. O rok později , 9. května 2014, byl další důvod k oslavě, a to 40. výročí zahájení provozu městské hromadné dopravy tubusem mostu, tedy otevření historicky první linky metra v Československu, vedoucí z Kačerova na Florenc.
Jedná se skutečně o velkolepou stavbu dokumentující svou dobu a hlavně obrovské úsilí několika generací stavebních inženýrů a architektů.
- V 1. kapitole jsou popisovány historické podmínky - celkový regulační plán Prahy byl dokončen v roce 1929 a již v něm se počítalo s výstavbou Nuselského mostu. Uplatnění regulačního plánu nakonec přerušila druhá světová válka.
- Ve 2. kapitole je historie první architektonické soutěže na přemostění nuselského údolí - umístění soutěžících, jejich návrhy a fotodokumentace.
- V této době ještě nebylo uvažováno se začleněním podzemmní dráhy do konstrukce mostu.
- 3. kapitola pojednává o druhé architektonické soutěži, všechny návrhy a myšlenky na přemostění byly nakonec přerušeny okupací Československa.
- 4. kapitola - okupace - další návrhy byly tedy od německých inženýrů.
- 5. kapitola - poválečné období - v polovině 50. let byla vypsána urbanistická soutěž na zástavbu Pankráce. Koncem roku byla vypsána další soutěž se zadáním dvouetážového mostu - opět jsou zde popisovány různé návrhy s fotodokumentací a hodnocením poroty.
- 6. kapitola - dopravní systémy pražské dopravy - do 60. let 20. století byly tyto problémy řešeny jednotlivě bez jednotné koncepce.
- 7. kapitola - definitivní podoba Nuselského mostu - definitivní rozhodnutí, kterým byla vydána výstavba mostu z předpjatého betonu, vydal pražský magistrát 6. 12. 1960. V letech 1961-1964 měl IDOS zajistit zpracování projektové dokumentace mostu, vypracování této dokumentace byl pověřen Pražský projektový ústav - hlavní inženýrem byl jmenován Vojtěch Michálek, který měl kolektiv architektů a inženýrů - Stanislav Hubička, Svatopluk Kobra, Karel CHalupský, Jiří Hejnic, Karel Babky, Zdeněk Pechatý, Petr Dobrovský a Jan Křižík. Hlavním dodavatelem stavby byl určen národní podnik Stavby silnic a železnic.
- 8. kapitola - ostře sledovaná stavba vrcholícího socialismu a slavnostní otevření - popis průběhu stavebních prací.
- 9. kapitola - opravy, úpravy a sanace mostu.
- 10. kapitola Memento mori.
- 11. kapitola - výtvarná díla a Nuselský most.
- 12. kapitola - rozhovor se Stanislavem Hubičkou a Jiřím Hejnicem, základní údaje o mostu, tabulky a grafy statistické údaje.
Publikaci si můžete objednat zde nebo zakoupit v kamenném obchodě na Kounicové 67, Brno.